Tenk over hva du publiserer i den tiden av året da vonde følelser blir verst. 

 

VANSKELIGE FORVENTNINGER. Det er en kjent sak at mange opplever høytider som krevende. Det er tøft å ha det vondt på dager der det forventes at man skal ha det ekstra bra. Særlig hvis man er samlet med de nærmeste.  Følelser blir forsterket på godt og vondt når alt rundt oss handler om familieidyll, dyre gaver, harmoni og gløgg. Det er ensomt å ikke kunne dele vonde følelser på dagen da det er mest rom for de gode. På samme måte kan høytiden også være en veldig hyggelig tid med mye lykke. 

Skjermbilde 2013-12-15 kl. 16.29.28.png

KONKURRANSESAMFUNNET. VG lanserte våren 2013 hashtaggen #bakfasaden for bildedelingstjenesten Instagram. De ønsket å stimulere til mer realistiske og ærlige bildepubliseringer. Den bakenforliggende årsaken er VG-research, som avdekker at glansbildene som blir presentert på sosiale medier ofte er både unyanserte og urealistiske. Psykolog Bjørnar Olsen har sagt til VG at muligheten for å være mislykket og utilstrekkelig er blitt uendelig, noe som fører til mer stress. Psykolog og samlivsterapeut Frode Thuen, har uttalt til samme avis at mens vi tidligere bygde en felles identitet som familie, bruker vi i dag mer tid på iscenesettelse av oss selv. Vi er mer opptatt av fasaden enn selve livet. Thuen hevder at det å fremstå som vellykket er blitt en kollektiv konkurranse. På taggen #bakfasaden ser man rotete rom, usminket fjes og utrent kropp. Et herlig syn. Senkede skuldre. Ekthet. Null digital pynting. 

SELVSENTRERING. I påsken ble Facebook og Instagram teppelagt med solskinnsskiturer. I juni var det sydenstrender, kajakkturer i juli og oransje høstbilder i oktober. Nå er det røde og hvite bilder med smil, glitter, ribbe og gaver. En ypperlig måte å oppdatere sine venner på, men en usunn trend hvis man blir avhengig av oppmerksomheten og «likes» fra mer eller mindre gode venner. Og ikke minst er det en usunn trend hvis vi uten å være klar over det, gjør andre oppmerksom på deres utilstrekkelighet og ensomhet. 

I en juletid der både gode og vonde følelser forsterkes, skal vi tenke igjennom hva vi legger ut i sosiale medier. Taggen #snikskryting lærer oss at det faktisk er det vi driver med i blant. Vi vil stråle i glansen av andre, vi vil gjøre oss viktige, vise at vi henger med, at vi har masse gøy å finne på eller hvor mange gaver vi fikk i år. 

Det er noe individualistisk og selvsentrert rundt sosiale medier. Det handler om å vise frem noe av meg og mitt - og noe om hvem man er. I utgangspunktet er det ikke noe galt i det. Men samtidig kan det være lurt å tenke over det i en tid av året, da medier fokuserer på å bety noe for andre. På å invitere ensomme eller utstøtte inn i idyllen, og reportasjene fra Frelsesarmeen og institusjoner gir innblikk i julefeiring for asylsøkere og eldre. Går det an å vise frem sin egen lykke samtidig som man rekker ut en hånd til den som trenger det? 

I verste fall kan bilder av glitter og gull gjøre livet enda tyngre for andre rundt oss. Før vi legger ut neste bilde med taggen #lykkelig, må vi tenke over hvordan vi ønsker å fremstå i møte med de som har gruet seg til jul siden i fjor. Prøv å tenke deg bak glansen, og se om det er noen rundt deg som er i ferd med å streve seg i hjel (bokstavelig talt) i jakten på å fremstå som vellykket og «god nok». 

VG har gjort en liten, men god gjerning for å gjøre det norske folk en skvett mer nyanserte, varme og realistiske. Snakk med noen i stedet for å stikke nesa i smarttelefonen din. Det funket før. God jul.


Gjermund Nordhus REDAKTØR

Gjermund Nordhus

REDAKTØR

Comment