Tekst: Hanna Nilsen, lærer og sjelesørger på Fjellheim Bibelskole
Bilde: Korephoto på Flickr

Er Gud virkelig til å stole på? Hvorfor hører han ikke mine bønner? Jeg føler meg så skuffet! Han var ikke den jeg trodde han var.

foto: Korephoto på flickr

foto: Korephoto på flickr

Kjenner du deg igjen? Eller er du av den gruppen kristne som synes livet er helt ok? Gud er forståelig og veien fremover ser både lys og lett ut. Det er både viktig og nyttig å stoppe opp et øyeblikk for å spørre deg selv om hvem du mener Gud er, uansett hvilken av disse gruppene du kjenner deg mest igjen i. Hvilke gudsbilder har du, og hvilke forventninger har du til Ham som kaller seg selv «Jeg er den jeg er» (2 Mos 3:14)? Hva er det egentlig som har formet ditt gudsbilde mest: Bibelen, andre mennesker eller dine egne forventninger om hvordan Gud bør være? Bibelen gir oss et mangfold av gudsbilder for å hjelpe oss til å forstå, eller i hvert fall til å se litt inn i hvem Han – den treenige Gud – virkelig er.

I Jer 15:18 møter vi profeten Jeremia i sin klage mot Herren. «Hvorfor er min smerte uten ende og såret mitt uhelbredelig? Det kan ikke leges. For meg er du blitt som en tørrlagt bekk, som vann en ikke kan stole på.» 

SYV ÅR TILBAKE

Det er ikke små anklager profeten her kommer med. Gud som en tørrlagt bekk, som vann en ikke kan stole på... Er det sant? Nei! Var det slik profeten opplevde Gud? Ja! Tenk om vi kunne leve åpent og ærlig for himmelens Gud. Tenk om vi kunne utøse våre hjerter for Ham, i stedet for å komme foran hans ansikt og si det vi tror han vil høre. Han vil så mye heller ha ærlige enn «fromme» barn. Kom med din nød, din skuffelse, din smerte, ditt sinne  [...]

Resten av artikkelen kan du lese i "Oppdrag lykke", 1. utgave av Fast Grunn 2014. Den kan også kjøpes elektronisk her.

Comment